Norsko - Oslo, Rygge

20. července 2015 v 18:35 |  Cestovatelské
V červenci 2015 jsme v pěti lidech vyrazili na prodloužený víkend do Norska. A mimo obvyklý cestovní deník přikládám v poznámkách i doporučení a ceny, které se mohou hodit lidem, kteří by chtěli absolvovat podobnou cestu.

Vyrazili jsme z Prahy v pátek v pět ráno, letadlo nám odlétalo z polského Krakova v půl druhé. Letenky jsme sehnali v akci od Ryanair, zpáteční v přepočtu za 500 Kč (no neberte to :)). Jeli jsme malým starším autem, takže byla cesta ve vedru a pěti lidech docela výživná. Ještě jsme však netušili, co přijde v Krakově.

V plánu bylo zaparkovat auto někde ve městě a dojet autobusem na letiště. Nicméně autobus se nám nepodařilo najít a taxi bylo vždy plné nebo nezastavilo. Dejv se tak odhodlal k hrdinskému činu a pro auto i přes velké vedro běžel. Naskákali jsme do něj šipky a šlápli na to na letiště. Doběhli jsme k bráně patnáct minut po jejím uzavření, ale naštěstí nás ještě pustili dovnitř. Zpozdilo se kvůli nám letadlo a cestující sedící v letadle nám dávali výrazy najevo, že jdeme uličkou hanby. Auto jsme nechali zaparkované na letišti.1

Na letišti v Rygge (asi 60 km od Osla) bylo počasí tak akorát, asi dvacet stupňů a sluníčko. Chystali jsme se nocovat u nedalekého jezera, vše vypadalo slibně. V duty free shopu u příletu jsme překvapivě sehnali i docela levná piva, tak jsme se vybavili.2 Nestihli jsme však kvůli dobíhání letadla sehnat nic k jídlu, tak jsme se transferovým autobusem mezi letištěm a vlakovým nádražím (zdarma) nechali dovézt přímo do vesnice. A odtamtud pak s jídlem pěšky k jezeru vybrat spaní.
Nebylo to tolik lehké, jak to původně na google mapách vypadalo. Okolo jezera jsou v lese všude chaty, u kterých se ve 100 m vzdálenosti nesmí stanovat ani přespávat. Nakonec jsme našli docela roztomilé místo v lese, kde se mezi stromy daly natáhnout celty, a dokonce s kameným přístupem do jezera, takže se dalo vykoupat a rozdělat i oheň.3
Nejlepší z toho večera byl rozhodně Tadeášův losos na ohni :)
Okolo jedenácté jsme se uložili pod celty. Podcenili jsme však dvě věci: 1) Repelent. Zapomněli jsme na něj všichni a bylo nám to celou noc řádně připomínáno. 2) Místo hadrových celt igelit nebo lepší stříšku.
Dle předpovědi mělo v noci mrholit, okolo druhé ráno však přišla celkem slušná bouřka, takže na nás spoji mezi celtami začalo kapat. Do pár desítek minut jsme měli mokré spacáky a většinu věcí. Hned vedle našeho místa byla stodola s dokořán otevřenými dveřmi, ve které bylo uložené harampádí, tak jsme se tam na dvě hodiny i se spacáky schovali. Jediný Tadeáš zůstal i s věcmi pod celtami, protože měl výhodné místo, kde na něj nepršelo.
V sedm ráno jsme stodolu radši opustili, protože jsme nechtěli obtěžovat případného majitele (vypadalo to, že patří k nějaké půjčovně lodí). Sbalili jsme mokré věci a vyrazili za silného větru zpátky do Rygge.
Na benzínové pumpě jsme si dali kafe a hned vedle počkali na autobus do Osla.4

Autobus nás vysadil na centrálním nádraží, kde se v Oslu sjíždějí různé spoje - metro, tramvaje, vlaky, autobusy. Nechali jsme si na místě ve skříňkách batohy5 a vyrazili do města.

Začali jsme novou budovou Opery, která byla otevřená v roce 2008. Dá se jí vylézt až na střechu a je z ní hezký výhled na Oslofjord a kousek města. Dále jsme pokračovali ulicí Karl Johans Gate (centrální ulice s mnoha obchody a i restauracemi) ke katedrále (Oslo Domkirke), budově norského parlamentu (Sortinget), národnímu divadlu a přes park až ke Královskému paláci, který je dodnes rezidencí královské rodiny. Nutno dodat, že na královskou rodinu je to poměrně skromně vypadající palác a v jeho zahradách se dá na trávu rozložit deka.
Odpoledne jsme zvládli ještě radnici, kde se každoročně udílí Nobelova cena míru a ve věži má zvonkohru se 49 zvony, která je v centru často slyšet. Radnice se dá navštívit i uvnitř, rozhodně doporučuji, má krásné a rozlehlé prostory s jednacími síněmi. Rozhodně vypadá noblesněji než náš pražský magistrát :)
Před radnicí je přístaviště výletních a "MHD lodí" a okruh se dá jít dále přes hrad a pevnost Akershus ze třináctého století. Z jeho hradeb je údajně nejhezčí výhled na Oslo. Jedná se o velký komplex, většina budov je uzavřená, ale je to hezká procházka. V dálce je na kopci jasně vidět obří skokanský můstek z olympiády v roce 1952.

Z Opery

Norský parlament

Královský palác

Vstupní hala radnice v Oslu

Hrad Akershus

Večer nás už značně zmáhala únava, tak jsme se hned po sedmé hodině vydali metrem6 za naším hostitelem přes Couchsurfing. Syan byl pákistánský student vyrůstající v Anglii. Ubytoval nás u sebe na koleji 20 minut od centra města. Naskládali jsme se všichni vedle sebe a dokonce nám už i usychaly spacáky. Syan byl skvělý hostitel, připravil nám tradiční pákistánskou zmrzlinu a teplý čaj s mlékem, který se rozhodně večer hodil. Spát jsme šli hned po deváté, protože jsme byli už úplně vyčerpaní.

Fotka se Syanem, naším hostitelem přes Couchsurfing

Druhý den jsme od kolejí v Kringsjå vyšli pět minut k místnímu jezeru, kde jsme posnídali. Bylo to opravdu krásné jezero s lavičkami na piknik, některé rodiny s dětmi se sem dorazily koupat, jezero se dá i obejít celé dokola nebo objet na kole.7
Pak jsme si opět zajeli odložit na nádraží batohy a autobusem se svezli na poloostrov Bygdøy. Je zde určitě hromada věcí k vidění. Já s Pepou jsme navštívili Norsk Folkemuseum, což je obrovský skanzen starých norských vesnic a jejich zvyků. Místy to vypadá, jak kdyby tu lidé dodnes doopravdy žili - mezi domy se pěstuje zelenina, na loukách se pasou krávy, vedle mlékárny králíci a prasata. V novějších částech byly k nahlédnutí obchody s lahůdkami a tabákem a lékárna. Umělý sortiment vypadal tak chutně, že vybízel k jídlu. :) V některých budovách je aktivní program, pekař peče chleba, v hrnčířství dělá paní hrnky, které pak prodává, o dům dál se zase plete. Rozhodně jsme se zde nenudili.
Ostatní zašli do muzea vikingských lodí.
Když se jde od Folkenmusea do Bygdøy přístavu (cesta asi 15 minut pěšky), cestou je ještě muzeum Fram (s celou Amundsenovou lodí, ve které zdolal jižní pól) a muzeum Kon-Tiki, kde je zase vystavena loď norského cestovatele Heyerdahla. Někde se nachází i muzeum holocaustu, nicméně si nevybavuji, že bychom kolem něj šli. Z přístavu jsme se pak svezli lodí zpět k radnici.8

Roubený kostel z Golu, skanzen na Bygdøy

Po obědě jsme měli sraz s Bastianem, bývalým předsedou a současným místopředsedou v Oslu politické strany Liberalistene. Sedli jsme si na kávu hned vedle přístaviště u radnice, je tam promenáda připomínající pražskou náplavku.

Schůzka s členy Liberalistene Bastianem a Roaldem, v pozadí radnice v Oslu

Večer jsme pak sehnali opět něco k jídlu a hodinu a půl čekali na nádraží na autobus zpět do Rygge.

Do Rygge jsme dorazili v jedenáct večer, pěšky jsme se vydali na letiště (pěšky cca 30 min). Rozhodli jsme se tam nocovat, protože nám letadlo letělo zpět už v 6:45 ráno. Kluci si mezi sedadly na letišti natáhli karimatku a spacáky.

Do Prahy jsme jeli autem opět z Krakova. Většinu cesty jsme (samozřejmě až na kluky co řídili) prospali, únava byla po celém víkendu už značná.

Norsko je sice jedna z nejdražších zemí v Evropě (ceny jsou vážně trojnásobné co u nás), ale i Oslo se dá navštívit za menší peníze, než by stál klasický eurovíkend. Z toho důvodu rozhodně doporučuji :)

Co se do textu nevešlo:
V sobotu po šesté večerní a celou neděli nekoupíte nikde alkohol. Docela nám to zkomplikovalo situaci, jelikož jsme našemu hostiteli chtěli koupit alespoň nějaké to pivo.
K návštěvě doporučuji ještě Vigelandův park se skulpturami, ten jsme už bohužel nestihli.
A dávejte si pozor na racky, v sobotu večer mi jeden podělal záda. Očividně jiná strava jak u holubů, smrdělo to strašně :)

(1) - Za 4 dny parkování nás to stálo 80 zlotých
(2) - Balení šesti plechovek místního piva za 60 korun - tzn. 180 českých. A dá se to i pít.
(3) - Spali jsme přesně zde: 59.402597"N, 10.745736"E
(4) - Do Osla jsou z Rygge čtyři možnosti, jak se dostat. První dvě jsou nejjednodušší a nejdražší - buď jede hned z letiště přímý autobus (za dospělého 160 NOK, student 120 NOK), nebo spojovací autobus na vlakové nádraží, který je zdarma. Vlak pak stojí dospělého 140 NOK a studenta 120 NOK.
Další dvě možnosti jsou neoficiální a prý je využívají spíše místní. Když vylezete z letiště hned na kryté parkoviště, tak v přízemí stojí auta Polski Bus. Odvezou vás do Osla levněji, v den co jsme však přiletěli my, tak na místě nebyly, tudíž cenu nevíme.
Poslední možností je něco jako klasické MHD z Rygge. Stojí do 26 let 100 NOK a dospělého 140 NOK. Zastávku má hned vedle benzínové stanice v Rygge, pokud pojedete spojovacím busem z letiště na vlakové nádraží, uvidíte benzínku cestou. Cesta trvá hodinu a v autobuse je WiFi a zásuvky.
(5) - Skříňka nás stála na 50 NOK (/24 hod), ale nacpali jsme do ní 4 batohy s jednou krosnou. Jsou vážně velké. Za 75 NOK mají ale ještě větší.
(6) - Cena jízdenek nás docela rozhodila. Za jednorázovou jízdenku na hodinu zaplatí člověk 30 NOK (tzn. 90 Kč). Jízdenky se dají koupit buď v infocentru hned před centrálním nádražím (taková malá budova s rozhledničkou) nebo v kiosku na nádraží.
(7) - Jezero Songsvann - doporučuji mrknout na fotky. Určitě se tam dá za teplého počasí strávit den u vody. Jede sem metro číslo 6 z centrálního nádraží.
(8) - 35 NOK za jednosměrnou cestu (odjíždí každých 20 minut, lístek si kupte ve stánku u muzea Fram hned vedle, na lodi je pak jízdné dražší)

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.